Infók : fejlődéslélektan témakörök |
fejlődéslélektan témakörök
2005.09.20. 20:46
EGÉSZSÉGTAN TANÁRI KÉPZÉS
Fejlődéslélektan
2005/2006. tanév I. félév
Témakörök:
- A pszichikum fejlődésének alapkérdései, öröklés és környezet szerepe, a fejlődéslélektan módszerei
Életkori periódusok jellemzése:
- A terhesség, újszülött és csecsemőkor jellemzése
- Az anya-gyermek kapcsolat lelki fejlődést meghatározó jelentősége
- A kisgyermekkor
- Az óvodáskor, iskolaérettség
- Az iskoláskor
- A serdülő és ifjúkor
- A felnőtt és időskor
A pszichés folyamatok fejlődése
9. A mozgás, az érzékelés és a percepció fejlődése, konstanciák kialakulása
10. Értelmi fejlődés gyermekkorban, Piaget elmélete, erkölcsi fejlődés
11. A beszéd kialakulása és fejlődése
12. A képzelet: a mese, a rajz szerepe a fejlődésben
13. A játék alakulása
14. Az érzelmek fejlődése, motívumtanulás, félelem, vágyak és indulatok, Freud fejlődéselmélete
15. Énkép fejlődése, nemi identitás, identitás, Erikson fejlődéselmélete
16. A társas kapcsolatok alakulása és jelentősége, devianciák
Kötelező irodalom:
Mérei Ferenc – V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan Gondolat Budapest 1993
Vajda Zsuzsanna: A gyermek pszichológiai fejlődése Helikon Kiadó Budapest 2001
Ajánlott irodalom:
Atkinson, R.L. – Atkinson, R.C. – Smith, E.E. – Bem, D.J. Pszichológia Osiris, Budapest 1994
Cole, S. – Cole, R.: Fejlődéslélektan Osiris, Budapest 1997
Bettelheim, B.: A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek Gondolat, Budapest 1985
Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1993
Ranschburg Jenő: Szeretet, erkölcs, autonómia Integra-Projekt Kft. Budapest 1993
Vikár György: Az ifjúkor válságai Gondolat, Budapest 1980
A félév kollokviummal zárul, a témakörök alapján történő beszélgetéssel.
Legfontosabb fogalmak és szerzők:
Animizmus, artificializmus, finalizmus, egocentrizmus, szenzomotoros szakasz, prelogikus gondolkodás, konkrét műveletek, formális műveletek szakasza, konstancia, adaptáció, akkomodáció, asszimiláció, szinkretizmus, cirkuláris reakció, elsődleges kötődés, idegen-helyzet, elsődleges tárgy, hospitalizáció, szociális mosoly, szeparációs szorongás, Ödipusz-konfliktus, orális-anális-fallikus szakasz, frusztráció, altruizmus, átpártolás, kontroll vagy referencia csoport, deviancia, szociogram, kompenzálás, elaboráció, elhárítás, projekció, reakcióképzés, elfojtás, regresszió, fixáció, meg nem történtté tevés, azonosulás, identitás, self, tárgykapcsolat, mintha-, funkció-, konstrukciós és szerepjáték, távirati beszéd, kritikus periódus, intellektuális és érzékleti realizmus, Apgar, Piaget, Spitz, Harlow, Freud, Erikson, Bowlby, Ainsworth, Chomsky, Bruner, Wallon, Bühler, Kohlberg, Winnicott, Melanie Klein.
Követelmény:
Konzultáción való jelenlét.
Kollokvium
Oktató:
Szélesné dr. Ferencz Edit (O/104)
Veszprémi Egyetem Pedagógia – Pszichológia Tanszék
8200 Veszprém, Wartha V. u. 1.
88/624-664, vagy 88/624-659
Fax: 88/624-663 e-mail: ferencze@almos.vein.hu
|