Infók : szakdolgozati követelmények |
szakdolgozati követelmények
2005.09.19. 18:01
A SZOCIOMETRIAI MÓDSZER
1. A szociometriai módszer fogalma és alkalmazásmódja
Az egyén társas kapcsolatrendszerét és ezen keresztül a közösség v. csoport egyes sajátosságainak alakulását vizsgáló eljárás.
A kapcsolatok válfajai:
· felelős függési viszonyok
· érzelmi jellegű személyes kapcsolatok
Adatforrások:
· A tanulók meghatározott magatartása, tettei
· Reális választási szituációt tartalmazó kérdéssor
A választás kritériuma:
negatív kritériumok
legelterjedtebb: 3 kritériumos, 3 választásos eljárás
Cél: sokoldalú feltárás ® több szempontú kérdőívek:
Kérdések:
· rokonszenvet feltételező
· közösségi funkcióra vonatkozó
· egyéni tulajdonságokra, képességekre, adottságokra vonatkozó
· közösségi pozícióra, népszerűségre, érvényesülésre vonatkozó
Adatok összesítése: szociometriai mátrix
· kölcsönösségi táblázat
· gyakorisági táblázat
2. Az egyéni szociometriai helyzet kedvező vagy kedvezőtlen voltának megállapítása
· 1 kritériumos, 3 választásos vizsgálat
· 3 kritériumos, 3 választásos vizsgálat
· átlag, szórás
3. Az egyéni és az osztály-szociogram készítése
céltábla szociogram
nyitott és zárt alakzatok
Az osztályszerkezet minősítése
· a szociális tér mennyire tagolt, vannak-e központok, zárt alakzatok, tömbök, csoportosulások, a csoportok összefüggőek-e vagy elkülönültek
· a központok pereme milyen széles
· mennyi a magányos gyerekek számaránya
Osztályszerkezet típusok
4. A szociometriai adatok feldolgozása
1. Adatfeldolgozás előkészítése
2. A szociometrikus mutatók kiszámítása és értelmezése
A) Az egyénekre vonatkozó indexek
· az individuális szociometrikus státusz mutatója
ISS=P/N-1
· a pozitív kölcsönös kapcsolatok mutatója
IPVV=Q/N-1
· az érzelmi elégedettség mutatója
IEU=Q/d
B) A csoportra, alcsoportokra vonatkozó indexek
· kölcsönösségi index
KI=100xSZQ/N
· sűrűségi mutató
SI=SQ/2N
· kohéziós index
SKOH=100xSQ/Nx(N-1)
· a viszonzott kapcsolatok mutatója (koherencia)
SKOHER=100xSQ/dN
· osztály-integrációs index
Qi=Nv/n-1
· mellékutas index
Mi=M/n
5. A szociometriai módszer diagnosztikai értéke
· orientáció
· klikkek feltérképezése
· egyéni szociometriai helyzet meghatározása
· közösség kohéziójának növelése
TEREPKUTATÁS
Terepkutatás:
· részt vevő megfigyelés; közvetlen megfigyelés, esettanulmány
· kvalitatív adatok
· adatgyűjtés + elméletalkotás
· indukció és dedukció váltakozása
· megfigyelés természetes közegben
Terepkutatásra alkalmas témák (fókuszpontok - John Lofland)
· jelentések
· eljárásmódok
· epizódok
· találkozások (encounter)
· szerepek
· kapcsolatok
· csoportok
· szervezetek
· települések
A megfigyelő lehetséges szerepei (Raymond Gold, 1969)
· egészen részt vevő
· megfigyelőként részt vevő
· résztvevőként megfigyelő
· egészen megfigyelő
® etikai és egyéb természetű problémák
Előkészületek a terepre
· irodalom, ismeretek, vélemények
· adatközlők keresése
· kezdeti kapcsolatfelvétel
· társas cselekvések kiválasztása
· kutatás céljának ismertetése
Þ etikai probléma
Mintavétel a terepkutatásban
bizonyos értelemben nincs mintavétel « lehetetlen mindent megfigyelni
Alkalmas mintavételi eljárások (McCall és Simmons, 1969):
· kvótás minta
· hólabda minta
· deviáns esetek
· célzatos mintavétel
Fontos: reprezentativitás és általánosíthatóság
A kérdezés módja
strukturálatlan interjúk
A megfigyelések rögzítése
megfigyelési napló + ceruza
A jó jegyzetelés speciális fogásai:
· az emlékezet megbízhatatlan
·a jegyzeteket bontsuk több lépésre
vázlatos + kibővített
· a lehető legtöbb dolgot le kell írni
Az adatok feldolgozása
· a feljegyzések letisztázása
· feljegyzéseink rendszerezése
· számítógép-használat
· adatelemzés
« veszély: szelektív észlelés
elkerülés: - kvantitatív alátámasztás
- mások bevonása
- érzékenység és óvatosság
Következtetések, néhány logikai kelepce (Howard Kahane, 1980)
· provincializmus
· elhamarkodott következtetés
· kétséges ok
· elhallgatott bizonyítékok
· hamis dilemma
A terepkutatás erőssége és gyengéi
erősség: - kivételes mélységű megértés
- rugalmasság
- olcsó
gyengeség: - kvalitatív
- csak ötletadó
Érvényesség - OK
Megbízhatóság - problémás
Általánosíthatóság - problémás
Feladat
Ismertesd hogyan állhatna neki egy kívülálló, hogy az egészségtan-tanár szakos hallgatók csoportját vagy annak tevékenységét eredményesen vizsgálja. Mit kellene elolvasnia, kikkel kellene felvennie a kapcsolatot, stb.?
|