Minden embernek joga van annak megtanulására, hogy miként használja fel szabadidejét. A családnak, az iskolának és a társadalomnak fel kell készíteni a gyermekeket szabadidejük hasznos és tartalmas felhasználásának módjára. Az iskolában a tanórákon, tanfolyamokon és szakkörökön kell megteremteni azon körülményeket, amelyek mellett fejleszthetik képességeiket, bővíthetik ismereteiket. (UNESCO Szabadidő kartája 1967.)
A korosztály több életkori csoportot, egészében 10-12 év eltérő tevékenységgel töltött, nemenként is változó korszakokat jelent. A korosztály egészséges, nagy munkabírású, az új kihívásoknak és feladatoknak megfelelni vágyó korosztály.
A réteg veszélyeztetettsége:
1.Idegrendszeri panaszok
2.Gyomor-és szívproblémák
3.Mozgásszervi elváltozások
4.Allergia
5.Munkakezdés, munkanélküliség, munkaváltások
6.Korai kimerültség és fáradtság, stb.
Rekreáció fiatalkorban:
·Napi, heti, havi, éves szabadidő, szabadság tartalmas eltöltésének fontossága
·Egyéni érdeklődésnek megfelelő rekreációs tevékenység
·Egyéni fittség mérés, a természet erőinek kihasználása
·Munka, nemi élet, étkezés, testápolás, higiénia és a rekreáció kapcsolata
Középkorúak, középgeneráció:
Ezen időszak a maximális munkavégzés kora, ahol az egyéni és neme közti eltérések felerősödnek. A rendszeres fizikai aktivitás, mozgás nemcsak szinten tart, hanem mérsékelni fogja a későbbi esetleges csökkenések mértékét is (öregedési folyamatok, mozgásszervi elváltozások, belgyógyászati, pszichés betegségek).
Az anyagiakért és a presztízsért folytatott folyamatos küzdelem színtere és időszaka e kor. A gazdagság lehet „tudásbeli”, vagy anyagi természetű egyaránt.
Selye szerint az egészség épen marad, ha az alábbi szakaszok megfelelően követik egymást (optimális mennyiségben):
·Felkészülés
·Akció
·Beérkezés
·Jutalom
·Pihenés
·Lazítás
A rekreáció ebben az időszakban figyelembe veszi:
·Az életmód káros hatásainak kiküszöbölését
·Betegség vagy panaszokokat derít fel
·Életminőséget állít helyre
·Fittséget ellenőriz, tanácsokat ad
·Családi és közösségi rekreációt alakít ki
·Life time sportok mozgásanyagát használja
·A természet erőit aknázza ki rekreációs szempontok alapján
Az életkor jellemzői:
- hatalmas idegi és fizikai megterheltség, hosszú munkaidő
- szenvedélybetegségek
- kevés és tartalmatlan szabadidő
- a nők munkába állása, a családok szétesése
Öregkor:
Speciális problémái:
1.Nincs napi rendszeres elfoglaltság
2.Nyugdíjak értékvesztése
3.A társadalmi értékrend állandó változása (negatív irányba)
4.Sokba kerülnek az öregek a világnak
5.Kis dolgok fontossá válása (napsütés, ünnepek)
Rekreáció:
·Nagy szerephez jut a társasági, családi rekreáció