életmódszociológia
2006.01.20. 19:47
talált szegedi oldalról leszedett, segítségnek nagyon jó
Életmód szociológia 2003. február 8.
Def.:
- a hétköznapi élet tevékenysége – a magatartás meghatározó része.
- új kultúra fogalom: a kultúra nem korlátozódik a szellemi javak fogyasztására, hanem minden, ami az életmód jellemzőit is tartalmazza.
Jellemzői, összetevői:
- lakás
- táplálkozás
- szabadidő eltöltése
Érték fogalma:
Életmód fogalma: hogy van ? kérdésre keresi a választ.
Vizsgálhatjuk az életmódot:
- statisztikával: átlagosan elérhető életmódhoz képest az egyén hogy él
- elégedettség vizsgálat: az egyén hogy érzi, hogy él
- időmérleg vizsgálat: mindig a tevékenységeket nézem, arra ki mennyi időt szán
Azóta van életmódkutatás, amióta szétvált a munkahely – otthon, szabadidő – munkahely. Ez a rendi társadalom megszűnte után volt lehetséges.
- Max Weber életmód koncepciója:
XIX. sz végén a XX. Századelején.
Életmód
Életlehetőség, életesély Választások
Társadalmi status (társadalmi réteghelyzetünk, osztály kategória):
van köztük összefüggés
- társadalmi munkamegosztás
- település: közvetlen környezetemben milyen lehetőségek vannak
Választási csoportok:
Formális, racionális magatartás: logikailag megfelelő, hatékony, objektív.
Választásunkban fontos szerepet játszik a szocializáció, elsődlegesen a családszocializáció.
- oktatási rendszer szocializációs szerepe
- mediák hatása
- kortárs csoport hatása
- Piere Bourdieu életmód modellja:
Életmód
Tapasztalat
Társadalmi struktúra Habitus
Társadalmi struktúra: miként befolyásolja az egész mindennapi tevékenységét, ami azután visszahat a mindenkori társadalmi struktúrára.
Habitus: társadalmilag kialakított magatartás és módszer a társadalmi tevékenység megvalósítására (elérhetőség, választás, belénk égett történelem).
Ízlés: annak a lehetősége, ami meghatározza, hogy ténylegesen és szimbolikusan mi a helyzet.
Fogyasztásainkkal legimitáljuk az adott társadalmi réteghez való tartozásunkat.
Habitus – tapasztalat.
Mindig az adott társadalmi réteghez tartozó fogyasztás újra termeli önmagát.
Bürokrácia és nagypolgárság életmódja:
Középosztály fogyasztásához: burzsoázia tartozott
- 3 – 4 szobás lakások
- 1 cseléd tartása
- üdülési szokások: monarchián belül vagy a monarchia volt területei
- férfiak kávéházi élete, az ehhez a korcsoporthoz tartozó egyének összejövetele
Munkásosztály:
Parasztság: altársadalom
- az értékek hasonlósága csak ennél a társadalomnál jellemzőek.
Kovács Imre: Néma forradalom
Szabó Zoltán: Cifra nyomorúság
Illyés Gyula: Puszták népe
Erdei Ferenc: Magyar város, magyar falu, magyar tanya
Hamvas Béla: Öt géniusz
- Antony Giddens életmód modellje:
Életmód
Társadalmi szükségletek kielégítése Önidentitás
(lehetőségek függvénye) (választás)
A posztmodern társadalomban a hagyomány jelentősége relativizálódik. A választásban egyre kisebb a szerepe a generációról generációra való átadás.
Választás:
- helyi lehetőségek
- globális lehetőségek: választásunkban erős, ugyanazok a lehetőségek vannak
“Egyetlen választási lehetőség maga a választás.”
Önidentitás: az egyén egyedül marad a választásban.
- hagyományoknak és modernitásoknak milyen szerepe van a magyarországi családok életében?
Egészséges életmód:
Egészséges életmód
Élet lehetőségek életválasztás
Gazdasági tényezők Pszichológiai tényezők
Biológiai ténykulturális tényezők
Gazdasági tényezők:
- képzettség
- foglalkoztatási status
- jövedelem
Biológiai tényezők:
- életkor
- nem
- fajta
- fizikai egészségi állapot
Kulturális tényezők:
- nemzetiségenkénti orientáció
- vallás
- értékorientáció
Pszichológiai tényezők:
- külső – belső kontroll érték
- stressz hatása az életmódra
Az egyén a választás tömegével áll szemben
Minden mozgásban, változásban van körülöttünk.
Az egészséges életmód – választás, döntés esetén: a belső irányítás szerepe növekszik.
Választási célok, motiváció (az egészséges életmód elemeit válasszuk):
- munka
- hosszú élettartam
- jobb fizikai erőnlét
- kedvezőbb külső
A lehetőségek csökkentik, vagy növelik a választás esélyét.
Életstílus csoportok a mai Magyarországon:
Életstílusi csoportok:
Azok az egyének és családok, akiknek hasonlók a referenciális választások az életlehetőségek alapján.
Egy családot minél részletesebben tudjuk megismerni, annál jobban tudjuk egy adott életstílus csoportba sorolni.
- Elit:
- nem feltétlenül minőségi elit
- a választási lehetősége széles skálán mozog
- eléri: általános iskola, középiskola, felsőfokú végzettség
- jel.:
- középkorú vagy idősebb
- sok a vezető beosztású
- anyagi helyzete jobb
- többnyire városlakók
- széles spektrumú lehetőségek:
- jó lakási lehetőség
- nyaraló
- kiemelkedő üdülési szokások: itt a legmagasabb a külföldi és a belföldi nyaralási idő
- gyerekek különórára járatása
- férj felsőfokú, feleség középfokú iskolai végzettség
- a táplálkozásuk nem a legegészségesebb
- nem ez a csoport, aki az aktív mozgással foglalkozik
- gyakori a kulturális aktivitás: kívül (színház), belül (vendégek), de ez sem az a csoport, ahol a legnagyobb ez az aktivitás
- Intellektuális szükséglettel fogyasztók életstílus csoport:
- szinte felsőfokú végzettség
- homogén felsőfokú, mindkettő felsőfokú végzettség
- általában fiatalok, fiatal középkorúak
- életlehetőségeik és választásuk nem széles, ezért vannak olyan fogyasztási csoportjaik, amik nem jellemzőek (pl. lakás – kicsi vagy közepes panel)
- táplálkozása a legegészségesebb
- aktív mozgással eltöltött szabadidő
- élethosszig tartó tanulás
- nagyon magas az intellektuális fogyasztás
- belső üdülési fogyasztása nagyon magas (financiális okok)
- városlakók
- Családorientált életstílus csoport:
- zömében középfokú, de van felsőfokú és szakmunkás végzettségű is.
- Zömében városlakók
- Sok az elsőgenerációs városlakók
- Kevesebb választási lehetőség, megfelelő értékeket preferál – ezek ez utódok megfelelő elhelyezése
- Visszafogottabb a család étkezése, öltözködés, kulturális fogyasztás
- Gyerek különórára járatása megegyezik az elittel
- A gyerek/ek támogatása nem szűnik meg a felnőtté válással
- Felső mintakövető életstílusi csoport (újgazdag életstílus csoport):
- középfokú, szakmunkás, csekély arányban van felsőfokú végzettségű
- a felső társadalmi csoportot (elit) igyekszik követni (de csak a látható dolgokat követi)
- lakás státus, fogyasztási javak – autó, nyaraló
- magas az utazási javak (társas utazást választják, oka: nem beszélnek nyelvet)
- kulturális javak fogyasztásában (otthon: itt biztonságosan mozog), ritka a külső
- ezeknek a gyerekeknek van nagy esélye bekerülni az elitbe (széles választás)
- zömében városlakók
Tárgyorientált:
- zömében városlakók
- szak- vagy betanított munkások
- választás lehetősége főleg lakásra (többnyire panel) szűkül – de ez szépen berendezett, de amíg ezt eléri:
- csökken a gyerekre való figyelés
- az aktív sport
- a kulturális felhasználás
- Kapcsolat gazdag életstílus csoport:
- zömében falun élnek
- tárgyorientáltan egy magasa kategóriában vannak
- fogyasztása (táplálkozás, lakás) szerényebb
- preferált érték a családi, szomszédi kapcsolat széles mivolta, választása
- nagy családi ünnepek, kalákában dolgoznak
- prioritása van a kapcsolatoknak
Kapcsolat szegény életstílus csoport:
- zömében városlakók
- alacsony iskolai végzettség: betanított segédmunkások
- zömében idősek, nyugdíjasok, egyedül maradtak, munkanélküliek
- elsőgenerációs városlakók
- a falusi kultúrából kiszakadtak, a városi kultúrába nem integrálódtak
- robotoló életstílus csoport:
- zömében falusiak
- alacsony iskolai végzettség: 4 – 6 – 8 osztály, szakképzetlen
- rengeteget dolgoznak, keveset fogyasztanak
- a munkájuk házkörüli teendőkre szűkül
- létfenntartásához szükséges javakat megteremti
- Elesettek életstílus csoport:
- zömében falun élnek
- öregek – nem tudnak dolgozni
- szegénység – betegség jellemző
- alapvető szükségletek: táplálkozás, öltözködés, fűtés
|