családszociológia
2006.01.20. 19:20
szegedi talált oldalról leszedett, segítségnek nagyon jó
Családszociológia 2003. február 7.
Család:
A társadalom szociális intézménye. Elsődleges csoport.
Közösség, melyben elsőként találkozik az egyén a közösségi léttel.
Közösség, amely egész életen át végig kíséri az egyént a családi szocializáció során. Kialakított:
- értékek
- szokások
- hagyományok révén.
A társadalom elvárásokat fogalmaz a családdal szemben:
- mit tesz a társadalom, hogy az elvárások megvalósuljanak?
- Milyen feltételeket biztosít? Pl.: támogatások, iskola egészségügy stb.
Fontos a történeti áttekintés, tudás
Társadalom történeti fejlődése: változik, mint minden, ami a társadalomhoz tartozik.
“Adjuk meg a család régi becsületét” – hangoztatták gyakran, de mire is gondoltak?.
- A nő – nő, a férfi – férfi – ez értelmetlen kérés, a társadalomnak ekkor vissza kéne fejlődnie.
A rendi társadalom családja:
Hagyományos család (un. Nagycsalád / több generációs)
- a családi élet társadalmi ellenőrzése:
- bizonyos elemei a mai napig fellelhetők
- a családot az őket körülvevő közösség ellenőrzi
- a családi ünnepek nyitottsága, születés – halál közös öröme – bánata
- a szerződés alapja a hagyomány:
- generációról generációra átöröklött a gyakorlatból a hagyományőrző tudás pl.: esküvő, halál, életmód
- beépült normákon, értékeken alapuló tudás
- termelési egység, gazdasági funkció
- nem ritka az oldalági rokonok családhoz tartozása: nagynéni, nagybácsi
- minden családtagnak megvan a helye, szerepe
- életkoronként, nemenként meghatározott….
- Középgeneráció a gazdaságilag fenntartók
- Idősek a család közvetlen szükségleteit elégítik ki pl.: főzés
- Gyerekek, felnőttek saját képességüktől fogva kapnak más feladatot
- A férj és feleség egyenrangú félként vesz részt a munkában
- lakóhely, munkahely ugyanaz
- pl. falusi tanító, a feleség takarítónő az iskolában
- mezőgazdaságban dolgozók, cselédek is az uradalomban laktak
- szabadidő – munkaidő fogalom nem létezett
- napkeltétől – napnyugtáig mindenki teszi a dolgát
- reprodukciós funkció – magas a gyerekszám:
- erős gazdasági motiváció
- legyen elég munkakéz
- az idősek ápolása, gondozás a gyerekek feladata
- a gyerek volt a nyugdíj!
- Annyi gyermek születik, amennyit a jó Isten adott (egyház nyomása)
- szocializációs funkció: a tudás átadása közvetlenül a családban:
- mindenki azt tanulja meg, amire szüksége van a családban betöltött funkciójához
- betűvetés, számolás – anyuka családkönyvet vezet (gazdasági számítások)
- oktatás: jómódúaknál házitanító
Arisztokrácia: egységes értékrend szerinti nevelés (Bécsben tanultak).
- házasságkötés (szülők választása, döntése)
- egyház nyomása, szentség – örökélet
- gazdasági összetartó erő
- a környezet összetartó nyomása
- mobilitás társadalmi szinten nincs
- hasonló a hasonlót választja
- nincs vándorlás, azonos településen belül házasodnak
- házasság örök életre szól
- idősek gondozása
- betegek ápolása
- gyógyítás a család feladata
Modern család (nukleáris család) – 2 generáció
- magánélet intézménye
- bezárulnak az ajtók a külvilág előtt
- a család a magánélet intézményévé válik
- a család az intimszféra szintere
- elkülönülnek a családi, életkor szerinti szerepek: felnőttek világa, gyerekek világa (gyerekruhák, játékok)
- fogyasztási egység – gazdasági funkció
- a munka végzése nagyobbrészt a családon kívül történik (gyár, munkahely)
- jövedelem valamilyen értékpreferencián (fontossági sorrend) keresztűl osztódik fel
- otthon, munkahely szétválása:
- reprodukciós funkció
- állandósult funkció
- társadalmi statusok átörökítése történik
- nincs szerepe a termelődésbe, idősek / betegek ellátásában
- alacsony gyermekszám
- alacsony a korábbi családokhoz képest (’60 – as években 3,1 gyermek, napjainkban 1,3 gyermek jut egy családra)
- Szocializációs funkció: (megosztva az intézményekkel)
- megmarad a hagyományok, értékek átörökítése
- szocializációs feladat a család és az intézmények között feloszlik
- oktatási intézmények szociális feladata: fontos feladatot kap, teljes mértékben formálódik, a gyermek 16 éves koráig tanköteles
- nők foglalkoztatása miatt a több gyermekes, több generációs családok széthullnak, nincs idő a gyermek foglalkozásával, a képbe belépnek az intézmények, óvodák
- a nagy mennyiségű és a különböző korosztály miatt egyre inkább differenciálódó szakágakra van szükség:
- rehabilitációs intézmények
- védőnők, óvónők
- fogyatékos emberek
- egy társadalom fejlettsége, innovativitása azon mérhető le, hogy mennyi az a szellemi tőke, amit a társadalomba be tud forgatni:
- kulturális tőke: a legjobb, mert hasznosítható anyagi és kapcsolati tőkére
- anyagi tőke
- kapcsolati tőke
- házasságkötés, szabad párválasztás, alapja a szerelem, szeretet
- érzelmi, értékkövető tulajdonságok maradnak meg a családban
- ezt a szociális tulajdonságot a családnak a nők tömeges foglalkoztatása eredményezte
- nők tömeges társadalmi foglalkoztatása:
- II. vh. Után a szülési szabadság 6 hét volt
- A nők munkába állásának oka:
- Gazdaságpolitikai
- A férfiak bére annyira alacsony, hogy családját nem tudja vele eltartani, így a nők is munkába állnak
- Érzelmi funkció:
Szocializáció:
L.: a biológiai lény társadalmivá válásnak folyamata. A folyamat a teljes emberi életen át tart, születésünk pillanatától kezdődik.
Fő feladata:
- személyi identitás (önazonosság) formálása
- értékek választása
- életmódminták kialakítása
A szocializáció folyamata feltárja:
- a társadalmi esélyek egyenlőtlenségét:
- családban
- nevelésben
- az iskolai rendszeren keresztűl.
Minisztérium
Munkahely Pártok
Óvoda
Felső- Család Álatlános
Oktatás iskola
Egyesületek
Egyházak
Tömegkommunikáció
Nemi szerep szocializáció:
Az iskolai végzettségnek, a településnek, az anyagi helyzetnek van nagy szerepe a nemi szerep szocializációban.
Férfi szerep (elvárások egy fiútól):
- erő, bátor
- meghatározott tevékenységek: barkácsolás, autó, férfias jellegű foglalatosság
- határozott, vezető, védő, óvó
Női (lány) szerepek:
- gyengéd, gyámoltalan, védelemre, támogatásra szorul
- házias, az érzelmek előtérbe kerülnek
- anyáskodó, családcentrikus
Családi modellek:
- konszenzus, harmónia modell.
Jell.:
- eltérő életkori és nemi szerepek integrálása
- kölcsönös, folyamatos alkalmazkodás
- “túlszervezett” család veszélye (bűnbak képzés veszélye)
Nem egyenértékű a harmonikus családmodellel!!!
Jelentése: erőteljesen a nemi és életkori szerepek mentén épül fel.
- elkülönülnek a felnőtt és gyermek szerepek
- van egy családfő, gyakoribbak a devianciák
- sok szervezést igényel, hogy mindenki a szerepében maradhasson, minden társadalmi rétegben előfordul
- a családban a fő érték, hogy a kialakult harmónia megmaradjon
- az adott szerepekből csak akkor lehet kilépni, ha a családból is kilépnek, a vállás hirtelen lesz
- konfliktus modell:
Jell.:
- a konfliktusokat nem lehet minden áron kiküszöbölni
- a családtagok közötti kommunikáció módja
- a konfliktus megoldási lehetőségeket ad (konstruktív – destruktív)
- a konfliktus modell alaoja a kommunikáció
- a 0 kimenetelű jászma: annyit veszít, amennyit a másik nyer
- maximalizálják a nyereséget: konfliktus helyzet adott, és ezt NEKÜNK meg kell oldani, ki mit vállal, ha a helyzet megoldódik mindenki nyer
- a válás egy hosszú folyamat következménye
Családok 70 %-a tartozik a harmónia modellhez!!!
Családi élet ciklusai:
- Fiatal pár összekerülésétől az első gyermek megszületéséig:
- pár év teljen el, szükséges a megismerés
- Első gyermektől az utolsó gyermekig:
- nagy változás az időbeosztásban
- egymáshoz való viszonyban
- munkamegosztásban
- Első gyermek iskolába kerülésétől az utolsó gyermek iskolába kerüléséig:
- Időgazdálkodás javul
- Önállósódási elemek a családban
- utolsó gyermek tanulás befejezésétől a “kirepülésig”
- “postcsaládi” szakasz, üresfészek syndroma
Családi szerepkapcsolatok eltérései:
- Anya – gyermeke/i:
- hagyományos család:
- szolgálat, szociális kötelezettség
- Modern család:
- életforma, döntés
- önmegvalósítás
- Apa – anya:
- hagyományos család:
- társadalmi funkciók betöltése
- biológiai reprodukció
- termelés, gazdálkodás
- Modern család:
- érzelmi kapcsolat
- szellemi társ
- megértő barát
- Apa – gyermeke/i:
- Hagyományos család:
- munkamegosztási kapcsolat, kinek mi a feladata
- tisztelet
- Modern család:
- gondoskodás, játék
- Szeretet
- Testvér kapcsolat:
- Hagyományos család:
- Modern család:
- szeretet, empátia
- érzelmi kötelék
Veszélyforrások a családban:
- elvált szülők gyermekei érzelmi és anyagi veszélynek vannak kitéve
- válás következményei:
- egy szülős – vagy két szülős – egy gyermek: izoláció veszélye
- szülő, anya időbeli távolléte, ha nincs stabil gondolkodás
- tartós munkanélküliség
- szülők betegsége, lelki krízise
- szülők teljesítménydrukkja
- médiák túlzott használata
Család, mint támogató rendszer funkciói:
- a világra vonatkozó információk összegyűjtője és terjesztője
- visszajelentő – útmutató rendszer
- a világról kialakuló kép – életfilozófia forrása
- a problémák megoldásában eligazít
- gyakorlati és konkrét megoldások forrása
- pihenés és regenerálódás színtere
- referencia és kontroll csoportként hat
identitás forrása.
|