egtan04vp
egtan04vp
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
2/1. félév
2/1. félév : családszociológia

családszociológia

  2006.01.20. 19:20

szegedi talált oldalról leszedett, segítségnek nagyon jó

Családszociológia 2003. február 7.

Család:

  • A társadalom szociális intézménye. Elsődleges csoport.
  • Közösség, melyben elsőként találkozik az egyén a közösségi léttel.
  • Közösség, amely egész életen át végig kíséri az egyént a családi szocializáció során. Kialakított:

- értékek

- szokások

- hagyományok révén.

A társadalom elvárásokat fogalmaz a családdal szemben:

  • mit tesz a társadalom, hogy az elvárások megvalósuljanak?

  • Milyen feltételeket biztosít? Pl.: támogatások, iskola egészségügy stb.

Fontos a történeti áttekintés, tudás

Társadalom történeti fejlődése: változik, mint minden, ami a társadalomhoz tartozik.

“Adjuk meg a család régi becsületét” – hangoztatták gyakran, de mire is gondoltak?.

  • A nő – nő, a férfi – férfi – ez értelmetlen kérés, a társadalomnak ekkor vissza kéne fejlődnie.

A rendi társadalom családja:

Hagyományos család (un. Nagycsalád / több generációs)

  1. a családi élet társadalmi ellenőrzése:

  • bizonyos elemei a mai napig fellelhetők
  • a családot az őket körülvevő közösség ellenőrzi
  • a családi ünnepek nyitottsága, születés – halál közös öröme – bánata

  1. a szerződés alapja a hagyomány:

  • generációról generációra átöröklött a gyakorlatból a hagyományőrző tudás pl.: esküvő, halál, életmód
  • beépült normákon, értékeken alapuló tudás

  1. termelési egység, gazdasági funkció

  • nem ritka az oldalági rokonok családhoz tartozása: nagynéni, nagybácsi
  • minden családtagnak megvan a helye, szerepe
  • életkoronként, nemenként meghatározott….
  • Középgeneráció a gazdaságilag fenntartók
  • Idősek a család közvetlen szükségleteit elégítik ki pl.: főzés
  • Gyerekek, felnőttek saját képességüktől fogva kapnak más feladatot
  • A férj és feleség egyenrangú félként vesz részt a munkában

  1. lakóhely, munkahely ugyanaz

  • pl. falusi tanító, a feleség takarítónő az iskolában
  • mezőgazdaságban dolgozók, cselédek is az uradalomban laktak
  • szabadidő – munkaidő fogalom nem létezett
  • napkeltétől – napnyugtáig mindenki teszi a dolgát

  1. reprodukciós funkció – magas a gyerekszám:

  • erős gazdasági motiváció
  • legyen elég munkakéz
  • az idősek ápolása, gondozás a gyerekek feladata
  • a gyerek volt a nyugdíj!
  • Annyi gyermek születik, amennyit a jó Isten adott (egyház nyomása)

  1. szocializációs funkció: a tudás átadása közvetlenül a családban:

  • mindenki azt tanulja meg, amire szüksége van a családban betöltött funkciójához
  • betűvetés, számolás – anyuka családkönyvet vezet (gazdasági számítások)
  • oktatás: jómódúaknál házitanító

Arisztokrácia: egységes értékrend szerinti nevelés (Bécsben tanultak).

  1. házasságkötés (szülők választása, döntése)

  • egyház nyomása, szentség – örökélet
  • gazdasági összetartó erő
  • a környezet összetartó nyomása
  • mobilitás társadalmi szinten nincs
  • hasonló a hasonlót választja
  • nincs vándorlás, azonos településen belül házasodnak

  1. házasság örök életre szól
  2. idősek gondozása
  3. betegek ápolása

  • gyógyítás a család feladata

 

Modern család (nukleáris család) – 2 generáció

  1. magánélet intézménye

  • bezárulnak az ajtók a külvilág előtt
  • a család a magánélet intézményévé válik
  • a család az intimszféra szintere
  • elkülönülnek a családi, életkor szerinti szerepek: felnőttek világa, gyerekek világa (gyerekruhák, játékok)

  1. fogyasztási egység – gazdasági funkció

  • a munka végzése nagyobbrészt a családon kívül történik (gyár, munkahely)
  • jövedelem valamilyen értékpreferencián (fontossági sorrend) keresztűl osztódik fel

  1. otthon, munkahely szétválása:

  • megjelenik a szabadidő

  1. reprodukciós funkció

  • állandósult funkció
  • társadalmi statusok átörökítése történik
  • nincs szerepe a termelődésbe, idősek / betegek ellátásában

  1. alacsony gyermekszám

  • alacsony a korábbi családokhoz képest (’60 – as években 3,1 gyermek, napjainkban 1,3 gyermek jut egy családra)

  1. Szocializációs funkció: (megosztva az intézményekkel)

  • megmarad a hagyományok, értékek átörökítése
  • szocializációs feladat a család és az intézmények között feloszlik
  • oktatási intézmények szociális feladata: fontos feladatot kap, teljes mértékben formálódik, a gyermek 16 éves koráig tanköteles
  • nők foglalkoztatása miatt a több gyermekes, több generációs családok széthullnak, nincs idő a gyermek foglalkozásával, a képbe belépnek az intézmények, óvodák
  • a nagy mennyiségű és a különböző korosztály miatt egyre inkább differenciálódó szakágakra van szükség:
      • rehabilitációs intézmények
      • védőnők, óvónők
      • fogyatékos emberek

  • egy társadalom fejlettsége, innovativitása azon mérhető le, hogy mennyi az a szellemi tőke, amit a társadalomba be tud forgatni:
      • kulturális tőke: a legjobb, mert hasznosítható anyagi és kapcsolati tőkére
      • anyagi tőke
      • kapcsolati tőke

  1. házasságkötés, szabad párválasztás, alapja a szerelem, szeretet

  • érzelmi, értékkövető tulajdonságok maradnak meg a családban
  • ezt a szociális tulajdonságot a családnak a nők tömeges foglalkoztatása eredményezte

  1. nők tömeges társadalmi foglalkoztatása:

  • II. vh. Után a szülési szabadság 6 hét volt
  • A nők munkába állásának oka:
      • Gazdaságpolitikai
      • A férfiak bére annyira alacsony, hogy családját nem tudja vele eltartani, így a nők is munkába állnak

  1. Érzelmi funkció:

  • legfontosabb funkció

 

 

Szocializáció:

L.: a biológiai lény társadalmivá válásnak folyamata. A folyamat a teljes emberi életen át tart, születésünk pillanatától kezdődik.

Fő feladata:

  • személyi identitás (önazonosság) formálása
  • értékek választása
  • életmódminták kialakítása

A szocializáció folyamata feltárja:

  • a társadalmi esélyek egyenlőtlenségét:
      • családban
      • nevelésben
      • az iskolai rendszeren keresztűl.

 

Minisztérium

Munkahely Pártok

Óvoda

Felső- Család Álatlános

Oktatás iskola

Egyesületek

Egyházak

Tömegkommunikáció

 

Nemi szerep szocializáció:

Az iskolai végzettségnek, a településnek, az anyagi helyzetnek van nagy szerepe a nemi szerep szocializációban.

Férfi szerep (elvárások egy fiútól):

  • erő, bátor
  • meghatározott tevékenységek: barkácsolás, autó, férfias jellegű foglalatosság
  • határozott, vezető, védő, óvó

Női (lány) szerepek:

  • gyengéd, gyámoltalan, védelemre, támogatásra szorul
  • házias, az érzelmek előtérbe kerülnek
  • anyáskodó, családcentrikus

Családi modellek:

  1. konszenzus, harmónia modell.

Jell.:

  • eltérő életkori és nemi szerepek integrálása
  • kölcsönös, folyamatos alkalmazkodás
  • “túlszervezett” család veszélye (bűnbak képzés veszélye)

Nem egyenértékű a harmonikus családmodellel!!!

Jelentése: erőteljesen a nemi és életkori szerepek mentén épül fel.

  • elkülönülnek a felnőtt és gyermek szerepek
  • van egy családfő, gyakoribbak a devianciák
  • sok szervezést igényel, hogy mindenki a szerepében maradhasson, minden társadalmi rétegben előfordul
  • a családban a fő érték, hogy a kialakult harmónia megmaradjon
  • az adott szerepekből csak akkor lehet kilépni, ha a családból is kilépnek, a vállás hirtelen lesz

  1. konfliktus modell:

Jell.:

  • a konfliktusokat nem lehet minden áron kiküszöbölni
  • a családtagok közötti kommunikáció módja
  • a konfliktus megoldási lehetőségeket ad (konstruktív – destruktív)
  • a konfliktus modell alaoja a kommunikáció
  • a 0 kimenetelű jászma: annyit veszít, amennyit a másik nyer
  • maximalizálják a nyereséget: konfliktus helyzet adott, és ezt NEKÜNK meg kell oldani, ki mit vállal, ha a helyzet megoldódik mindenki nyer
  • a válás egy hosszú folyamat következménye

 

Családok 70 %-a tartozik a harmónia modellhez!!!

Családi élet ciklusai:

  1. Fiatal pár összekerülésétől az első gyermek megszületéséig:

  • pár év teljen el, szükséges a megismerés

  1. Első gyermektől az utolsó gyermekig:

  • nagy változás az időbeosztásban
  • egymáshoz való viszonyban
  • munkamegosztásban

  1. Első gyermek iskolába kerülésétől az utolsó gyermek iskolába kerüléséig:

  • Időgazdálkodás javul
  • Önállósódási elemek a családban

  1. utolsó gyermek tanulás befejezésétől a “kirepülésig”
  2. “postcsaládi” szakasz, üresfészek syndroma

Családi szerepkapcsolatok eltérései:

  1. Anya – gyermeke/i:

  1. hagyományos család:

  • szolgálat, szociális kötelezettség

  1. Modern család:

  • életforma, döntés
  • önmegvalósítás

  1. Apa – anya:

  1. hagyományos család:

  • társadalmi funkciók betöltése
  • biológiai reprodukció
  • termelés, gazdálkodás

  1. Modern család:

  • érzelmi kapcsolat
  • szellemi társ
  • megértő barát

  1. Apa – gyermeke/i:

  1. Hagyományos család:

  • munkamegosztási kapcsolat, kinek mi a feladata
  • tisztelet

  1. Modern család:

  • gondoskodás, játék
  • Szeretet

  1. Testvér kapcsolat:

  1. Hagyományos család:

  • feladat orientált

  1. Modern család:

  • szeretet, empátia
  • érzelmi kötelék

Veszélyforrások a családban:

  1. elvált szülők gyermekei érzelmi és anyagi veszélynek vannak kitéve
  2. válás következményei:
  3. egy szülős – vagy két szülős – egy gyermek: izoláció veszélye
  4. szülő, anya időbeli távolléte, ha nincs stabil gondolkodás
  5. tartós munkanélküliség
  6. szülők betegsége, lelki krízise
  7. szülők teljesítménydrukkja
  8. médiák túlzott használata

Család, mint támogató rendszer funkciói:

  1. a világra vonatkozó információk összegyűjtője és terjesztője
  2. visszajelentő – útmutató rendszer
  3. a világról kialakuló kép – életfilozófia forrása
  4. a problémák megoldásában eligazít
  5. gyakorlati és konkrét megoldások forrása
  6. pihenés és regenerálódás színtere
  7. referencia és kontroll csoportként hat

identitás forrása.

 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!