szociálpszichológia
2005.09.07. 08:36
A szociálpszichológia nézőpontja, irányzatai, más társadalomtudományokhoz való viszonya
Ebbighaus szerint a „a pszichológiának hosszú múltja, de rövid története van”. Ez igaz a szociálpszichológia történetére is.
A XIX. század szociálpszichológiája országonként, társadalmi helyzetenként eltérő:
- Franciaországban tömeglélektan
- Németországban néplélektan
- Nagy-Britanniában darwinizmus
A szociálpszichológia a pszichológiának az az ága, amely a társas kapcsolatokat, az egyének egymásra gyakorolt hatását tanulmányozza. (Atkinson)
A szociálpszichológia azt vizsgálja, hogy hogyan zajlanak az emberi interakciók, hogyan befolyásolja társak vélt, vagy valós jelenléte érzéseinket, gondolatainkat, cselekedeteinket. (Allport)
Előzmények: LeBon: tömeglélektan
Triplett 1897: társas facilitáció/serkentés
Mayo: emberi kapcsolatok jelentősége a csoportok működésében
Moreno: csak emberi kapcsolataiban ismerhető meg az ember
Tömeglélektan: szociálpszichológiát megelőző tudomány. LeBon nevéhez fűződik. Megfigyelte nagy embertömegek vannak együtt az emberek elveszítik egyéniségüket, csordaként viselkednek. Olyanokat tesznek meg. Csoportban bármit megtesznek, a tömegben eltűnik az egyéni felelősség.
Társas facilitáció: Az első kísérlet 1897-ben Triplett nevéhez kötődik, kerékpár kísérlet. Társas serkentés: a társak jelenlétében gyorsabban vagyunk. Nem minden feladatnál van így, csak azoknál, ahol az egyéni teljesítmény mérhető. Ahol nem mérhető az egyéni teljesítmény „társas lógás” lép fel, lassabban csináljuk.
A szociálpszichológia tématerületei:
- Társas szükségeletek:
Ide az individualis megnyilvánuló, de kollektív tényezők által meghatározott pszichológiai jelenségek vizsgálata tartozik.
pl: a társas élet iránti szükséglet és az ezzel összefüggő szükségletek vizsgálata (szexualitás, agresszió, hatalom stb.)
Az ember pozitív és negatív élményeinek is a forrása a társas élet, ezrért is fontos terület ez.
- Szociális megismerés, értékelés
A magára hagyott ember világról alkotott képe szükségszerűen torzul. A percepciós folyamatokban fontos szerepet játszó szociális hatások kutatása
- A társas kölcsönhatás és annak formái
Társas motívumok által ösztönzött személyek közötti kölcsönhatások különböző formáinak kutatása.
Rendszerező elvek lehetnek:
- a résztvevők száma (kiscsoport, nagycsoport)
- a részvétel választott vagy kényszerű jellege (informális vagy formális)
- időtartam (ad hoc, hosszabb idejű)
- Nagy csoportok
Olyan nagy létszámú csoportok kutatása, amelyek tagságukat időben újratermelve, függetlenítik magukat az aktuális résztvevőktől.
Kutatási témák:
- sztereotípiák
- előítéletek
- társadalmi konfliktusok
Szociálpszichológia kapcsolata már tudományterületekkel
Szociológia: Habermas alapján lehet a két megközelítés közötti különbséget érzékeltetni:
- rendszer: a modern társadalomelmélet rendszernek nevezi a társadalom eltárgyiasult, mindennapi perspektívából áttekinthetetlen szervezetű valóságát
- életvilág: a szociálpszichológiai szféra, amely kezelhető
- belső végtelen: a tudattalan folyamatok mélysége, ami szintén megfoghatatlan
A szociológiát elsősorban a rendszer érdekli, de a két dimenzió összefolyása miatt a két tudományterület is összefolyik.
Fejlődéslélektan: A gyermek születésétől fogva szociális lény, fejlődése szociális közegben történik. A fejlődéslélektanban lehetetlen eltekinteni a gyermeki fejlődés szociális aspektusaitól: - szocializáció, hospitalizáció, szülő-gyermek interakció, kortárscsoport szerepe, szocio-kognitív konfliktus (a társak szerepe kongitív problémák megoldásában)
A szociálpszichológia viszont főként felnőtt populációval foglalkozik, hajlamos elhanyagolni.
Személypercepció. A személy- és tárgypercepció eltérései. Benyomások szerveződése. Sztereotípiák. Személypercepció torzulásai. Implicit személyiségelméletek
Személypercepció és tárgypercepció eltérései:
1. Tárgypercepció felszíni tulajdonságokra, a személypercepció a felszín alattiakra vonatkozik, ezért nagyobb a hibázás lehetősége és nehezebb észrevenni a hibát. A benyomások már az első találkozásnál kialakulnak, tartósak, nehezen korrigálhatóak.
2. A személypercepció interakcióba ágyazottan jelenik meg.
3. Involváltak, érdekeltek vagyunk benne, közben bennünket is megítélnek, ezért összefügg az énképpel. Szeretnénk fenntartani a kapcsolatot, szeretnénk elérni valamit nála. Jobbik arcunkat mutatjuk, szeretnénk jó benyomást tenni másokra.
4. Funkciója a kapcsolat fenntartása, sokszor ennek érdekében csak olyan információt veszünk fel, ami kedvez a kapcsolatnak.
5. Személypercepció oktulajdonításssal - attribúcióval jár.
6. Döntéseket kell hozni általa rövid idő alatt:
Affektív oldal: vonzalom milyen?
Kognitív oldal: milyen típusba, sztereotípiába sorolom?
Okkeresés: mi a viselkedésének az oka?
Mi a másik szándéka, forgatókönyve a helyzetben?
Milyen legyen az én-prezentálás: ő mit gondolhat rólam?
Benyomások szerveződése
Solomon ASCH: -centrális tulajdonságok: nagy jelentőséggel bírnak, ezek vezetik gondolkodásunkat.
-marginális tulajdonságok: kisebb hatásuk van, árnyalják benyomásainkat.
-elsőbbségi hatás: általában az elsőnek szerzett információ gyakorolja ránk a legerősebb hatást.
-jelentésasszimiláció: a további információk az első információhoz igazodva színezik vélekedéseinket.
FISHBEIN: Összegzési modell : Mondj el magadról minél több jót, a tulajdonságaid értéke összeadódik!
ANDERSON: Átlagolási modell: csak a fontos, nagy jelentőségű dolgokat mondd el magadról, a tulajdonságok értéke átlagolódik.
Torzítások:
- Burkolt / implicit személyiségelméletek: Az emberben élnek naív feltételezések arról, hogy milyen tulajdonságok milyen más tulajdonságokkal járnak együtt, e feltételezett együttjárások sokszor nem tudatosan működnek.
- Holdudvar hatás: kedvező információk alapján más kedvező tulajdonságokat is a személynek tulajdonítunk. Pl. név, szépség, mosoly, státusz alapján.
- Torzítás negatív irányba: negatív információnak nagyobb jelentőséget tulajdonítunk, személyiségjegyként értékeljük.
- Elnéző torzítás: alapvetően jónak hisszük az embereket, kis rossz tulajdonságokat elnézönk, nem szeretünk negatívan ítélni.
- Háttér és környezet szerepe: nem mindegy, hogy milyen eseményt hol látunk, pl: szotyi
- Projekció: az ember saját hangulatának, szükségleti állapotának megfelelően ítéli meg a másikat. Jó hangulatban mindenkit kedvesnek látunk.
- Sztereotípiák: Emberek egy csoportjának vagy osztályának személyiségjegyeiről vagy testi megjelenéséről alkotott séma, absztrakt kognitív reprezentáció. A séma általában túláltalánosított, így olyan feltételezésekhez vezet, hogy a csoport minden tagja egy sajátos jellemzővel bír. Pl.: minden svéd szőke és kékszemű. A sztereotípiák haszna, hogy gondolkodási gazdaságosságot jelentenek, növelhetik a csoport-összetartozást, állandóságot visznek a folyton változó világba. Hátrányuk lehet, hogy elfedik az egyéni sajátosságokat, merevvé tehetik a gondolkodást, előítéleteket szülhetnek.
- Előítéletek: Előzetes ítéletek valami jóságáról vagy rosszaságáról általában minden alap nélkül. Szilárd attitüd, mely nem tárgya a szabad és ésszerű megvitatásnak, és ellenáll a megváltoztatásnak. Lehet pozitív, de többnyire negatív viszonyulást takar. Létrejöhet vallási, faji, kisebbségi, nemi, eszmei kategorizálás alapján.
Fokozatai: gondolatainkban jelenik meg, a verbális előítéletesség, elkerülés, diszkrimináció, a testi bántalmazás és erőszak, s legsúlyosabb esetben a megsemmisítésre törekvés.
Okai:
® tanult előítéletesség (szülőktől)
® társadalmi-gazdasági verseny, az erőforrások szűkössége (munkalehetőség)
® konformizmus (csoporthoz való igazódás a kirekesztés ellen)
® rossz tapasztalat általánosítása, önigazolás,
® Előítéletes vagy autoritáriánus / tekintélyelvű személyiség: Adornó és munkatársai írták le. Jellemzői: alázatosak és engedelmesek a felettük állókkal szemben, de lenézik az alattuk állókat, velük szemben hajlamosak az agresszióra. Mélyen tisztelik a konvenciókat, hagyományokat, gondolkodásuk merev, kerülik az érzelmeket, mivel ezeket a gyengeség jelének tekintik. Általában szigorú, erkölcsös, fegyelmezett neveltetésben részesülnek. A saját csoportot felértékelik, míg a kisebbségi csoportokkal szemben ellenségesek. Jellemző rájuk a konformizmus.
® Bűnbakképzés: az egyén társadalmi és személyes problémáiért is a kisebbségi csoportokat hibáztatja, velük szemben ellenségesen lép fel.
Előítéletek megszűntetése:
Törvényekkel, egyenlő pozíció kialakításával,
Ismeretközléssel, másik csoportkultúrájának megismertetésével, érintkezés lehetőségeinek biztosításával,
Iskolában a mozaik módszer: versengés helyett az együttműködésre nevelés, a kölcsönös függés megtapasztalása.
A tulajdonságokkal felruházás folyamata (attribúció). Önattribúció. Cselekvő-megfigyelő attribúció, attribúciós hibák
ATTRIBÚCIÓ: Oktulajdonítás, külső megnyilvánulások alapján belső tulajdonságok tulajdonítása valamely személynek, a külső megnyilvánulások intuitív értelmezése.
HEIDER : belső (diszpozíciós) okok vagy külső (szituációs) okok vezérlik a viselkedést.
Azért keressük az okokat, hogy folytonos, állandó képet alakítsunk ki a világról, azt higgyük, hogy kontrollálni tudjuk a dolgokat, előre fel tudjuk mérni mások cselekedeteit.
KELLEY : Többdimenziós modell
-konzisztencia elve: "más helyzetben is így viselkedik?" igen → belső okok
nem → külső okok
-megkülönböztetettség :"mással szemben is viselkedik?" igen → belső okok
nem → külső okok
-konszenzus elve: "mások is így viselkednek ilyen helyzetben?" igen → külső okok
nem → belső okok
Torzítások:
1. alapvető attribúciós hiba - ROSS: a belső okokat felnagyítjuk, a külsőket elhanyagoljuk.
2. megfigyelő - résztvevő (cselekvő) torzítás : a megfigyelő belső, a résztvevő külső okoknak tulajdonít jelentőséget.
3. "igazságos világba vetett hit": mindenki azt kapja amit érdemel, a bajba jutott emberek felelősek sorsukért.
4. alapgyakoriság tévesztésének hibája : általános gyakoriságot nem vesszük figyelembe, csak a számunkra fontos minta eredményét.
5. siker és kudarc megítélése más, ha mi és más ha a többi ember az esemény alanya.
6. felelősség megítélésének torzítása : csak a következmény súlyosságát nézzük és elfeled-kezünk pl a szándékról,a kényszerről az előrelátásról
7. depresszív attribúciós stílus : - eseményeket stabil belső okoknak, a + eseményeket véletlennek tulajdonítja.
BEM - én-attribúciós elmélet: önmagunk viselkedésének ugyanúgy keressük az okait, és ugyanúgy követjük el a hibákat is.
SELIGMANN - tanult tehetetlenség : folyton külső okokra hivatkozva feladja a kontrollt, passzivitás, depresszió jellemezi, "úgysem tehetek semmit a világ történései ellen"
Attitűd fogalma. Attitűd mérésének főbb eszközei. Az attitűd, mint önjellemzés. Az attitűd és viselkedés kapcsolata, az attitűdök funkciói
ATTITÜD: Tárgyak, emberek, események és eszmék ellenszenvesnek vagy rokonszenvesnek értékelése, érzelmileg átszínezett véleményrendszer.
Attitüd össszetevői:
- Kognitív / gondolati komponens
- Affektív / érzelmi oldal
- Viselkedéses oldal
Általában arra törekszünk, hogy viselkedésünk vélekedéseinknek és érzéseinknek megfelelő, azaz konzisztens legyen.
Az attitüd érzelmi és gondolati oldalának ismerete esetén nem mindig jósolható be az egyén viselkedése. Pl.: La Pierre egy kínai házaspárral beutazta az USA tagállamait, mindenütt kiszolgálták őket, holott előzetesen minden vendéglátó elzárkózott a kínaiak fogadása elől.
Attitüd funkciói:
- Instrumentális/ utilitárius funkció: hasznossági funkció, attitüdjeink egy részét azért valljuk, hogy általuk előnyökhöz jussunk, vagy elkerüljük a büntetést.
· Szociális igazodás: segítenek, hogy a társadalom, a közösség tagjának érezhessük magunkat.
· Értékkifejező funkció: értékeinket, én-képünket tükrözik vélekedéseink.
· Ismeretfunkció: az attitüdök segítenek, hogy ésszerűséget vigyünk a világba, lehetővé teszik, hogy a sokféle információt feldolgozzuk.
· Énvédő funkció: védenek bennünket a szorongástól, önértékelésünket fenyegető veszélyektől.
Attitüdök mérése:
- fiziológiai mutatókkal (vérnyomás, szív és légzésritmus, bőrreakció)
- kísérletekkel,
- kérdőívekkel: Likkert-skála, Thurstone–skála, Osgood szemantikus differenciál, Bogardus-skála, páros összehasonlítás technikája,
- projektív technikákkal, pl.: rajzoltatás, mesebefejezés, mondatbefejezés
|