szociológia
szerzett 2005.08.16. 09:13
tételek
kiegészítés kell még hozzá
1. A szociológia kialakulása és kezdetei
A szociológia mint tudományos megismerés. A szociográfia és szociológiai közötti különbség. A szociológia társtudományai. A pozitivizmus. August Conte. Módszertani monizmus. G. H Spencer evolúciós elmélete. E. Durkheim: társadalmi tények és kényszerek fogalma. Az összehasonlító módszer alkalmazása a kutatásban. A mechanikus és organikus szolidarítás. A szociológia kezdetei Magyarországon
A szociológia a modern társadalom kritikai önreflexiója. (Szelényi Iván)
A szociológia a társadalmi struktúra és fejlődés törvényszerűségeinek megismerésére törekvő tudomány. (Jan Szczepanski)
A szociológia, mint tudományos megismerés.
A szociológia a társadalmak felépítésével és működésével, a társadalmakat alkotó egyének, csoportok, szervezetek, intézmények jellemzőivel foglalkozó, empirikus irányultságú tudomány.
Szociológia:
Társadalmi kultúra és fejlődés törvényszerűségének megismerésére törekvő tudomány.
A szociológia a modern társadalom etikai önreflexiója (Szelényi Iván)
Szociográfia:
Szépirodalmi művekben leírt társadalmi változások. pl: Moldva
Társtudományai néprajz, demográfia, statisztika.
A szociográfia alapítói (19.sz.)
- a francia August Conte
- angol Herbert Spencer
August Conte (1798-1857)
A szociológia a természettudományhoz hasonló tudománnyá kell, váljon. Ezt az új tudományt nevezete el társadalmi fizikának. Előmozdítani a fejlődést folyamatos korrekciókkal.
Az emberiség fejlődése három szakaszon megy át:
1. Teológiai szakasz: valódi elképzelések (papok)
2. Metafizikai korszak: elvont gondolatok, filozófiai magyarázatok.
3. Pozitív korszak: természettudományos módszerekkel kimutatott törvényekkel magyaráz.
Módszertani monizmus: a szociológia, mint társadalom fizika.
A szociológia feladata: a rend és haladás előmozdítása.
Herbert Spencer (1820-1903)
Átvette Conte-tól a szociológiai elnevezést, de nem tekintette magát Conte követőjének. Ő az evolucionista világszemlélet egyik megteremtője úgy, mint Charles Darwin a fajok eredetéről és fejlődéséről. Spencer az antropológiából vett példákkal ábrázolja a társadalmi formák, szokások, eszmék, intézmények változását. A társadalom, mint organizmus.
Emile Durkheim (1858-1917)
A társadalmi tények fogalma:
Olyan dolgok, normák, gondolkodásformák, érzelmek, jogszabályok, intézmények, amelyek az egyén tudatán kívül léteznek, de az emberek viselkedését befolyásolják, szabályozzák.
Anómia elmélete: elkezdenek kételkedni a szabályok, normák értékben (pl. vallás, forradalom). Nagy változások következtében elbizonytalanodunk, nem követjük a normákat, nem bízunk benne. Ezt a személet módot alkalmazta „Az öngyilkosság” c. könyvében (az öngyilkosságokat a társadalmi normák meggyengülésében vélte felfedezni)
Mechanikus és organikus szolidaritás: szokás irányít minket, társadalmi munkamegosztás.
Összehasonlító módszer alkalmazása: Tapasztalatokat szerzünk a minket körülvevő dolgokról, jelenségekről, folyamatokról és ezeknek a tapasztalatoknak az általánosításával, a közöttük lévő összefüggések kiderítésével megalkotjuk a körülöttük lévő világ gondolati modelljét, amely segít minket a környezetünkhöz való alkalmazkodásban (Arisztotelész, Galilei).
A szociológia kezdete Magyarországon
A XX. sz. elejei megszületése után háromszor kellett szinte a semmiből újjászületnie, háromszor törte derékba a történelem.
A polgári köztársaság, majd a Tanácsköztársaság, 1945 után társadalomkritikus szociográfia elhallgattatása. 1950 ELTE Szociológiai Tanszék feloszlása, Szalai Sándor letartóztatása. Mind három esemény után megszűnt a szociológia kutatás és oktatás.
A 70-es években kezdték ismét a társadalmi problémákat vizsgálni és ennek alapján társadalmi reform-megoldásokat megfogalmazni. (Litvan-Szűcs 1973). Elméleti háttere a marxizmustól a Spencer-féle liberalizmusig terjed, politikai állásfoglalása a kommunista mozgalomtól a polgári liberális baloldalig. A csoport vezetője (Jászi Oszkár) inkább politológus, mint szociológus, a Monarchia politikai erőiről és a nemzetiségi viszonyokról írt elemzései igen fontos szociológiai felismerést tartalmaz.
Szabó Ervin marxista nézőpontú társ. történész, 1948-49-es forradalom társadalmi és partharcairól ír.
Braun Róbert: faluszociológiai vizsgálatai
Leopold Lajos: presztízsről írt könyve
2. A társadalmi valóság megismerésének szociológiai lehetőségei
Alapvető szociológiai szemléletmódok: harmóniaelmélet, konfliktuselmélet, interakcionista megközelítés. M. Weber: a társadalmi cselekvés tana, a megértő szociológia és ideáltípus lényege. Módszertani dualizmus. Az emberi cselekvés teleológikus jellege. Társadalmi törvényszerűségek. A társadalmi cselekvés tipológiája. Racionalitás Webertől Habermas-ig.
Max Weber (1864-1920) német
Úgy vélte, hogy a társadalmi jelenségek vizsgálatában helye van az oksági elnevezés az általános összefüggések keresésében.
Ideáltípus: gondolati konstrukció.
Genetikus (az okok közül kiválasztani, aminek jelentőséget tulajdonítunk, ami generálta, létrehozta.
- utópisztikus: ha feltételezem, hogy adott körülmények között az egyén minden lépése racionális, ideáltípusokat képezhetek. Az ideáltípus megmutatja, hogy hogyan működne a társadalom vagy annak valamely része akkor, ha benne részt vevő egyének minden cselekvése racionális. Az ideáltípus olyan absztrakció, amely a jelenség legáltalánosabb jegyeit sűríti.
- bürokrácia: az uralom típusai, a társadalmi cselekvés ideáltípusai.
Cselekvés: ha a viselkedéshez szubjektív értelmet kapcsolunk.
Társadalmi cselekvés: ha számot vetünk mások viselkedésével – ez képezi a szociológia tárgyát.
Max Weber cselekvés tipológiája:
Max Weber cselekvés tipológiája
Cselekvéstípusok a racionalitás csökkenő mértéke szerint |
|
A szubjektív értelem a következő elemekre terjed ki |
|
Eszköz |
Cél |
Érték |
Következmény |
Célracionalitás |
+ |
+ |
+ |
+ |
Értékracionalitás |
+ |
+ |
+ |
- |
Affektív (érzelmi) |
+ |
+ |
- |
- |
Tradicionális |
+ |
- |
- |
- |
Célracionalista cselekvés: ha az egyén racionális célt választ és kalkulálja a következményeket, pl. munkafolyamat
Értékracionalitás cselekvés: amelyet valamilyen magatartás önértékébe vetett hit határoz meg: etikai, esztétikai, vallási cél. A cselekvést nem külső siker motiválja, maga a cselekvés válik értékké, pl. mártír
Affektív cselekvés: amelyet érzelmi állapotok határoznak meg.
Tradicionális cselekvés: mechanikus cselekvés, amelyet a szokások irányítanak, pl. köszönés
Az emberi cselekvést teleologikus determináció jellemzi, az ember célkitűző, célmegvalósító lény. Érzelmek, értékek, célok közrejátszása miatt törvényszerűségek vannak, valószínűsíthetők bizonyos feltételek megléte esetén.
Módszertani dualizmus, sztochasztikus t-k.
Alapvető szociológiai szemléletmódok:
I. Harmóniaelmélet (Strukturalista- funkcionalista) R. Merton, T. Parsons
1. A társadalom az elemeknek viszonylag állandó, stabil struktúrája
2. Minden társadalom az elemek jól integrált struktúrája
3. Minden elemnek funkciója van a társadalomban, mint rendszernek a fennmaradásához.
4. Minden funcionáló társadalmi struktúra a tagok közötti értékkonszenzuson alapul.
Kulcsszavak: integráció, stabilitás, kölcsönös függés, egyensúly, értékkonszenzus.
Az egyenlőtlenség forrása a társadalom normarendszere.
II. Konfliktuselmélet (Georg Simmel, K. Marx, R. Dahrendorf)
1. Minden társadalom minden pillanatában változik, a társadalmi változás mindenütt jelenlévő.
2. Minden társadalom minden pillanatában a nézeteltérés és konfliktus szimptómáit mutatja, a konfliktus mindenütt jelen van.
3. A társadalomban annak minden eleme hozzájárul a társadalom bomlásához és változásához.
4. Minden társadalom tagjai egy részének mások feletti erőszakán alapul.
Kulcsszavai: érdek, hatalom, uralom, konfliktus, harc, kényszerítés)
III. Interakcionalista (G. H. Mead, Ervin Goffmann) Mikroszint
A tagok face to face kapcsolata, megegyezések kialakítása az elvárt viselkedésről. (megegyezés, szimbólum, értelmezés)
3. A szocializáció
Mi a szocializáció: Kultúra és szocializáció. A szocializáció biológiai alapjai. A társadalmi tanulás módjai: kondicionálás, utánmodellezés és identitás-felvevés. A szocializáció két ideáltípusa: elnyomó és résztvevő szocializáció. A társadalmi én. Szocializációs elméletek.
Szocializáció:
Az a folyamat, amelynek során az egyén elsajátítja valamely társadalmi csoport kultúráját és felnő azoknak a feladatoknak az ellátására, amelyek leendő státuszaiban várnak rá.
Szocializácó:
A társadalmi lénnyé válás folyamata, személyek közti interakción alapuló tanulási folyamat, amelynek révén elsajátítják a társadalmi együttélés szabályait, kialakítjuk céljainkat, törekvéseinket és megteremtjük önazonosságunkat. (Egész életén át tartó folyamat.)
A szocializáció biológiai alapjai:
- az ösztönök hiánya
- a gyermeki függőség hosszú ideje
- tanulásra való képesség
- a nyelvi kommunikációra való képesség
Kultúra
Amit egy nép történelme során létrehozott, amivel a természettől kapott adottságait, képességeit kiegészítette, és amit generációról generációra továbbad. Mindaz, amit nem a természet, hanem valamely emberi közösség alkotott.
Összetevői:
- nyelv (gondolkodás és kommunikációs eszközök)
- technika (termelőeszközök, ruházat, lakás)
- viselkedés minták (érték, norma, szokás)
- intézmények (családi élet, rokonság, törvények, társadalmi rend)
- tudás (ismeret, hiedelem, vallás, tudomány)
- művészet (mondák, zene, tánc, dalok)
Szubkultúra.
Elfogadjuk, de kicsit azért eltérünk.
Etnocentrizmus:
Egy másik kultúra szokásait, értékeit, meggyőződéseit a saját kultúránk szemszögéből ítéljük meg. (Általában leértékeljük. Barbár, primitív, stb.)
Társadalom:
Azoknak az embereknek az önálló csoportja, akik közös területen élnek, közös kultúrával rendelkeznek, és ezt a kultúrát átadják azoknak, akik ebbe a csoportba születtek, illetve akiket ide befogadtak.
A társadalmi tanulás módjai:
- kondicionálás (rutincselekvések megalapozása, autóvezetés
- modellkövetés (Csodált, szeretett vagy félt személy modelljének követése utánzással (külső jegyek átvétele) vagy azonosulással (általános érték) (indíték: szeretet, státuszirigység, félelem, kisebbrendűségi érzés)
- identitás-felvevés (internalizáció) Átvesszük és bensőnkké váltjuk környezetünk tudását, mintáit, szabályait, szempontjait. Te fiú vagy. Elfogadom a címkét, megfigyelem és megtanulom a fiúk viselkedését. Közben kondicionálás: a konform viselkedés megerősítése, a deviancia helytelenítése. A folyamat kétoldalú, amelynek révén átalakulhatnak a szerepek és értékmintázatok, ami magyarázza a kreatív, nonkonform viselkedést.
Elnyomó és résztvevő szocializáció
A két típus főbb jellemzői
ELNYOMÓ |
RÉSZTVEVŐ |
A rossz magatartás büntetése |
A jó magatartás jutalmazása |
Anyagi jutalmak és büntetések |
Szimbolikus jutalmak és büntetések |
A gyermek engedelmessége |
A gyermek önállósága |
Nem verbális kommunikáció |
Verbális kommunikáció |
Parancsszerű kommunikáció |
Interakciószerű kommunikáció |
Szülőközpontú szocializáció |
Gyermekközpontú szocializáció
| | |